دیوارنگاری یا نقاشی دیواری چیست
نقاشی دیواری از قدیم و دوران انسان های نخستین وجود داشته و از کهن ترین هنر های انسان است.اگر این هنر به درستی استفاده شود می تواند جذابیت های بصری خوبی به جا بگذارد. این رشته هنری بسیار مهم بوده و با هنر معماری خیلی باشکوه خواهد شد. دراین مطلب به بررسی همه آن چیزی که در مورد نقاشی دیواری باید بدانید می پردازیم:
اولین نقاشی روی دیوار
اجرای نقاشی های دیواری اولین بار توسط انسان های اولیه غارنشین دیده شده است. این مورد را از آنجا می توان اثبات کرد که اثر پنجه های دست خالق آثار هنری بر سنگ های غار دیده شده است. در ایران، قدیمی ترین نقاشی های دیواری متعلق به دوره نوسنگی است، این دوره حدود 8 هزار سال پیش از میلاد بوده است که آثار آن بر صخره های منطقه کوهدشت استان لرستان نمایان است. بر روی این صخره ها صحنه هایی از شکار و رزم را می توان دید که به روش های ساده ای با رنگ قرمز اخرایی، زرد و و سیاه کشیده شده است.
نکات دیوار نگاری چیست
همه ما می دانیم که هدف از طراحی تابلوها، پوسترها، تبلیغات و برچسب ها، جلب مشتری است. تا زمانی که به مواد چاپی فکر کنید، دیگر به نقاشی های دیواری نمی اندیشید، چرا که مردم از اهمیت این هنر برای دستیابی به مشاغل جدید غافل هستند. در این بخش همه چیزهایی که باید در مورد چگونگی استفاده از نقاشی روی دیوار برای تجارت خود بدانید را بازگو می کنیم.
شاخصه مهم دیوار نگاری
شاید بدانید که یک نقاشی روی دیوار برای شما و تجارت شما مناسب است و یا شاید در این زمینه ایده های جذابی داشته باشید. در هر صورت، پارامترهای خاصی برای جستجو در مورد چگونگی استفاده از آن ها را ندارید و هنگام سفارش یک دیوارنگاری نمی دانید که چه نکاتی باید مورد بررسی قرار بگیرد. در ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید این نقاشی بر روی دیوارهای خارجی محل کار شما باشد و یا بر دیوارهای داخلی.
هر دوی اینها مزایایی دارند. اگر نقاشی را روی دیوارهای داخلی انجام دهید، یک اثر هنری خلاقانه و جذاب به کار شما اضافه می شود که ضمن جلب توجه، برند شما را نیز به نمایش می گذارد، اگر این نقاشی روی دیوارهای خارج انجام شود باعث می شود که مردم بایستند و نگاهی دوباره و موشکافانه به طرح شما بیندازند.
نکته ای درباره دیوارنگاری
نکته حائز اهمیت در خصوص نقاشی های دیواری این است که مهم نیست طرح را کجا میکشید. روی دیوارهای داخلی یا خارجی. مهم این است که از چه رنگ و قلم و ابزاری برای کشیدن طرح استفاده میکنید.
چرا برندها و مشاغل به نقاشی های دیواری علاقه دارند؟
در این بخش می خواهیم در مورد مزایای استفاده از دیوارنگاری صحبت کنیم. نقاشی روی دیوار باعث می شود که مشتری مکث کند و نگاهی دوباره موشکافانه بیندازد. این نقاشی ها به دلیل چشمگیر بودن در تجارت اهمیت زیادی دارند. نقاشی های دیواری نه تنها جذاب و خلاقانه هستند، بلکه آن ها مردم را به سمت برند شما هدایت می کنند. در این صورت مشتریان شما را به یاد خواهند آورد و زمانی که چیزی مشابه آن می بینند به یاد برند شما می افتند.
تنوع نقاشی های دیواری
نقاشیهای دیواری بر خلاف اسمشان که شاید تصور کنید پیچیدگی خاصی ندارند، دارای انواع مختلفی می باشند. از نقاشی روی دیوار در جاهای مختلفی نظیر رستوارن ها، مراکز خرید، مطب های دندانپزشکی، فروشگاه های مواد غذایی، مدارس و رختکن باشگاه ها استفاده می شود و در هر مکانی نوع طراحی آن شرایط ویژه خود را می طلبد.
اما در تمام انواع آن یک وجه اشتراک وجود دارد و آن هم این است که هر چقدر نقاشی های دیواری خلاقانه تر و رساتر باشند، افراد بیشتری متوجه مفهوم آن ها می شوند. نقاشیهای دیواری تکنیک های زیادی دارند که به دو روش خشک و خیس تقسیم می شوند، در اینجا به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.
نقاشی با چسب کازئین
چسب کازئین در واقع از مهم ترین مواد تشکیل دهنده این تکنیک از نقاشی دیواری است. این چسب به خوبی با آهک می تواند ترکیب شود. در این تکنیک از ترکیب آهک و چسب کازئین، به همراه رنگ مورد نظر، بر روی دیوار نقاشی می کشند.
روش تمپرا
این روش، از قدیمی ترین روش های دیواری نگاری است که در قدیم بر روی سطوح چوبی انجام می شده است. در این تکنیک از زرده تخم مرغ به عنوان یک جسب رنگ استفاده می کنند. در صورتی که دیوار گچی باشد، ابتدا با ماده چسبی زیرسازی دیوار را آماده می کنند.
سیلیکات در نقاشی دیواری
این تکنیک یک تکنیک بسیار پایدار است که قدمت آن به قرن پانزدهم باز می گردد. در قرن نوزدهم هنرمند آلمانی به نام ادولف ویلهم از ماده اولیه سیلیکات توانست رنگ های بسیار بادوام و با کیفیتی بسازد. در این تکنیک زیرسازی کار بسیار مهم است که اگر به خوبی انجام نشود، تکنیک از بین خواهد رفت.
در این روش علاوه بر سیلیکات سدیم از رنگ های چسبنده برای محافظت از سیمان و سنگ استفاده می کنند. اگر می خواهید برای کارهای تبلیغاتی و بازاریابی خود هزینه کنید، توصیه می کنیم که درباره انجام یک دیواری نگاری کمی فکر کنید. همانطور که گفتیم این نقاشی ها مشتریان را جلب می کنند و از شما برایشان خاطره می سازند.
دیدگاهتان را بنویسید