زندگینامه کلود مونه نقاش فرانسوی

کلود مونه کیست؟
کلود مونه نقاش بزرگ فرانسوی (1826-1926) یکی از نیروهای جنبش امپرسیونیسم بود. جنبشی که فنون واقعگرایانه آکادمی را رد میکرد. این فنون شامل رد عمق، خط و استفاده از پرسپکتیو و کیاروسکورو است. آثار کلود مونه اساس نقاشی مدرن است. اینحال، آموزشهای هنری مونه سنتی بود. مونه از کودکی کاریکاتور میکشید .و وقتیکه بزرگ شد برای تحصیلات و با بودجه خانوادهاش به پاریس رفت. در طول سفر خود به اروپا مونه در ساعات متفاوت روز عاشق چراغها شد. و شروع به تصویربرداری از مناظر مختلف شهری و طبیعی کرد.هنر مونه به دنبال برقراری ارتباط با یک داستان نبود. بلکه میخواست با توجه به احساسات چشم، روی بوم اثر بگذارد.
این ایدهها برای آن زمان بیشازحد مدرن بودند. بنابراین بلافاصله آثار او رد شدند. از همان لحظه، مونه سبک خود را کشف کرد. او سعی کرد لحظههای مختلف یک زندگی عادی را مثل عبور قطار با دودهایش، طلوع نور با چشماندازهایش و تغییرات رنگ را از طریق مجموعههای خود با موضوع مشابه، در زمانهای مختلف یا در فصول مختلف به تصویر بکشد.
سبک هنری کلود مونه امپرسیونیسم (به فرانسوی: Oscar-Claude Monet) است. اگر دوست دارید یک نقاش حرفهای یا یک هنرمند عالی باشید. به شما توصیه میکنیم نگاهی به زندگینامه نابغه ها و فرهیختگان این عرصه بزنید. و راه و روش شان را سر لوحه کار خود قرار دهید. در همین راستا ما در وب سایت نقاشی فروهی قصد داریم برای شما که به هنر تصویرسازی علاقه مند هستید. به معرفی کلود مونه نقاش بپردازیم و مختصری از زندگی این هنرمند بگوییم. این مقاله خیلی آسان میتواند به شما کمک کند که با آثار و سبک هنری کلود مونه آشنا بشوید.
امپرسیونیسم چیست؟
امپرسیونیسم سبکی است که در آن از حرکات کوتاه و شکسته قلم مو برای ترسیم طرحهای مختلف استفاده میشود. یکی از مهمترین ویژگیهای این سبک این است .که به جای ترکیب رنگ روی پالت، آنها را روی بوم و در حین کشیدن طرح مخلوط میکنند.هنرمندانی که در سبک امپرسیونیسم فعالیت میکنند معتقدند که اگر رنگ را به صورت خالص روی بوم بیاورند. میتوانند حس بیشتری به آن تزریق کرده و رنگ زندهتری داشته باشند. هدف اصلی به وجود آمدن این سبک، نقض هنر اصلی بوده و هنرمند تلاش میکند تا ثابت کند به غیر از راههای معمول کشیدن نقاشی، میتوان از روشهای دیگر نیز برای خلق هنر استفاده کرد.
نقاشی ها و تأثیرگذاری کلود مونه
کلود مونه نقاش قرن 19ام که امروزه به دلیل مجموعه ای از نقاشی های نیلوفرهای آبی شناخته شده است. یک هنرمند پیشگام در توسعه هنر امپرسیونیست بوده است. در طول زندگی طولانی خود ، بین سالهای 1840 و 1926 ، مونه از ترسیم کاریکاتورهای سرگرم کننده دوستان خود ، به تصویر کردن ظرافت های طبیعت در نگرش های مختلف نور و رنگ روی آورده است. مونه با تلاش برای برداشت منحصر به فرد خود از جهان دور و اطراف به روی بوم ، جهت گیری جدیدی در دنیای هنر ایجاد کرده است.
سال های اولیه 1870-1845
هنگامی که مونه 11 ساله بود ، در مدرسه متوسطه هنر در زادگاهش ، لو هاور ، تحصیل کرد و کلاسهای طراحی را نزد ژاک فرانسوا اوچارد آغاز کرد.چند سال بعد ، هنر منظره را نزد یوجین بودین آغاز کرد كه یك نقاش محلی بود و همچنین به مونه جوان پیشنهاد كرد تا در فضای باز نقاشی بكشد تا طبیعت را در لحظه تصویر کند. این دو نقاش زیر نظر استاد منظره ، یوهان جونگ کیند ، در این سبک به درجه استادی رسیدند.
یکی از اولین نقاشی های مونه ، که در سال 1858 به اتمام رسید ، منظره ای واقع گرایانه با عنوان “منظره در رول ، لو هاور” بود ، صحنه ای شبیه جنگلی پر درخت که در نگاه اول شباهت چندانی به آثار بعدی او ندارد. تلاش های اولیه مونه ادای احترام به مکتب هنری رئالیست است که در دوران کودکی به آن تسلط داشت. در واکنش به رمانتیسیسم ، هنرمندان واقع گرا مانند گوستاو كوربه بر دقت در به تصویر کشیدن موضوع خود تمرکز کردند ، که اغلب متشکل از چهره های طبقه کارگر و مناظر طبیعی و آراسته بود.
سفر به پاریس
در اواخر نوجوانی تا اوایل 20 سالگی ، مونه زمانی را در لوور پاریس گذراند. و در آنجا با نقاشان معاصر ، مانند ادوارد مانه ، که بعداً همکار او شد ، آشنا شد. در حالی که دیگر هنرمندان سعی داشتند با کپی برداری از شاهکارهای به نمایش درآمده در موزه لوور ، تکنیک های خود را بهبود ببخشند ، مونه ترجیح داد آنچه را که می توانست از پنجره موزه می بیند ترسیم کند.
سال های آفریقا
این هنرمند در سال 1861 با واحد سواره نظام سبک به سمت الجزایر اعزام شد. در طول چند سال خدمت وظیفه خود ، او فقط چند فرصت برای نقاشی داشت ، فقط یک منظره ، چند طرح و چند پرتره نظامی کشید، وی هنگام خلق آثار آینده، خاطرات خود را از کیفیت بی نظیر نور در الجزایر نقل می کند.
نقاشی با چارلز گلیر
با ترک خدمت سربازی در سال 1862 ، این هنرمند به پاریس بازگشت و به استودیوی خصوصی چارلز گلیر ، نقاشی تاریخی پیوست. او فضای مشترک استودیو را با پیر آگوست رنوار ، فردریک بزیل و آلفرد سیسلی تقسیم کرد ، همه بعداً مسیر آینده هنر را تعیین کردند. دانش آموزان اغلب بوم های خود را به محیط بیرون می بردند و برداشت های فوری خود از منظره را با ضربات قلم موی کوتاه و ماهرانه بر روی بوم منتقل می کردند. مونه در طول تدریس در استودیوی گلیر ، نقاشی زن با لباس سبز ، پرتره همسر آینده اش کامیل و همچنین نقاشی زن در باغ را که کامیل در آن مدل بود را کشید. نقاشی اول برای نمایشگاه در سالن معتبر پاریس پذیرفته شد. این اثر در درجه اول به سبک رئالیستی بود و فاقد آمیزه ای از رنگهای روشن و خالصی بود که آثار بعدی او را تعریف می کنند.
سال های میانی 1900-1871
پس از ازدواج در ژوئن 1870 ، مونه و همسرش مدتی را در لندن گذراندند و در آنجا مونه آثاری مانند “هاید پارک” را نقاشی کرد.پس از آن ، مدتی در هلند اقامت گزیدند و او چندین اثر هنری از جمله آسیاب بادی ، آمستردام و زاندام درخشان را در آنجا نقاشی کرد. این زوج در اواخر سال به فرانسه بازگشتند و خانه خود را در Argenteuil در ساحل راست رود سن ، یکی از حومه های پاریس ، که کامیل عملاً بقیه زندگی خود را در آنجا گذراند ، ساختند. مونه یک استودیوی شناور (قایق) بدست آورد که در آن مناظر اطراف خود و همچنین پرتره هایی از دوستش ادوارد مانه و همسر مانه را نقاشی می کرد.
جنبش جدید کلود مونه نقاش
در اوایل دهه 1880 ، مونه و دوستان هنرمندش ، از جمله پل سزان ، کامیل پیسارو ، سیسلی و ادگار دگا ، از استانداردهای محدودکننده سازمان هنری غالب در پاریس L’Academie des Beaus-Arts ، که نقاشی ها را انتخاب می کرد ، ناامید شدند. و تصمیم گرفتند کارهای خود را در سالن جداگانه ای به نمایش بگذارند.پیش تر در سال 1873 ، آنها به دیگر همکاران همفکر خود پیوستند تا سازمان هنری خود “Societe Anonyme Cooperactive des Artistes Peintres، Sculpteurs et Graveurs” یا انجمن نقاشان ، مجسمه سازها و حکاکی های ناشناس را ایجاد کنند. این گروه اولین نمایشگاه خود را که شامل 30 اثر بود ، در بهار 1874 ارائه دادند.
مونه تصمیم گرفت نقاشی Impression Sunrise خود را در سال 1872 رونمائی کند که تصمیمی سرنوشت ساز بود. یکی از منتقدان هنری که این نمایشگاه را مرور می کردند ، اصطلاح “امپرسیونیسم” را به عنوان یک شوخی مسخره پس از مشاهده “Impression Sunrise” ابداع کرد و ادعا کرد که نقاشی ها آماتوری و ناتمام هستند. هنرمندان عنوان جدید را برای جنبش خود پذیرفتند و پس از آن ، خود را امپرسیونیست معرفی کردند.هنگامی که جنبش دارای نام و آوازه ای بود ، مونه به خلق برخی از درخشان ترین آثار هنری خود مانند مادام مونه و کودک پرداخت که آنها را در سال 1875 به اتمام رساند ، صحنه ای درخشان و سرشار از زندگی.
سال های سخت کلود مونه
کامیل مونه در حالی که فرزند دوم خود را حمل می کرد ، به سل مبتلا شد و در اثر زایمان ضعیف شد و در سال 1879 درگذشت. نقاشی ، کامیل در بستر مرگ ، بزرگترین ادای احترام مونه به همسرش است ، چهره ای که با شکوفه های گل و همچنین پر پوشیده شده و در روشنی می درخشد.از جمله کارهای مونه در زمان پس از فقدان همسرش ، مجموعه ی توده یخ ، گروهی از ده نقاشی است که گلهای یخ ذوب شده در رودخانه رود سن را به تصویر می کشد. رنگ های خاموش ، تنظیمات اشباع شده از غبار ، درختان برهنه و مناظر منجمد ، نمایانگر شدت دید هنرمند هنگام غرق شدن در عزاداری است.
مونه به طور فزاینده ای مجذوب این بینش شد که یک چشم انداز در زمان های مختلف روز با تغییر نور خورشید دستخوش تغییراتی می شود. او برای گرفتن این تفاوتهای ظریف روی بوم ، مرتباً همان صحنه را نقاشی می کرد. این ایده “سری Drift Ice” ، نقاشی های Haystack اواسط دهه 1880 و 1990 و سری خیره کننده Poplars دهه 1890 او را خلق کرد. در سال های 1892 و 1893 ، مونه در یک اتاق اجاره ای که مشرف به کلیسای جامع روئن بود اردو زد تا همزمان روی چندین بوم کار کند که هرکدام به زمان خاصی از روز اختصاص داده شده اند تا مطالعات فشرده ای درباره نور و سایه ترتیب دهد.
توسعه سبک کلود
در این دوره میانی در رشد هنری خود ، آثار هنری مونه به سمت انتزاع پیش رفت ، اگرچه در بیشتر موارد هنوز موضوعات، قابل تشخیص بودند. او برای ایجاد رنگ نه تنها عمق بیشتری به رنگ داد بلکه برای افزودن بافت به سطح بوم ، رنگ را آزمایش کرد. او که به دلیل قلم موی خلاقانه خود شناخته می شود ، از ضربه های کوتاه و رنگهای خالص برای تاکید نگاه های کوتاه و لحظه ای که تأثیر نور بر منظر را نشان می دهد، استفاده کرد.
سال های آخر( 1926-1901)
مونه و همسر دومش ، آلیس ، خانواده خود را به دهکده گیورنی منتقل کردند. در سال 1890 خانه ای در آنجا خریداری کردند. مونه در تلاش بود تا یک پناهگاه خصوصی ایجاد کند که در آنجا برخی از محبوب ترین کارهای خود را تولید کند او دردهه های آخر زندگی خود در باغی که مملو از گل و شامل حوضچه سوسن با یک پل زیبای ژاپنی بود، مناظر را نقاشی می کرد. وی بعداً اظهار داشت كه باغهای Giverny بزرگترین اثر هنری وی است.
این هنرمند با سبک خارق العاده خود انقلابی در دنیای نقاشی ایجاد کرد. مونه تحت تأثیر نقاشی سنتی ژاپن اچشماندازهایی بدون عمق یا نمای نزدیک استفاده کرد.با بروز مشکل آبمروارید در چشمان مونه، سبک او بهطور فزایندهای انتزاعی شد. در زمان مرگ در سن 86 سالگی، مونه عملاً نابینا بود، اما زمان مرگ یک قلم مو در دست داشت. در ادامه این مقاله از سایت نقاشی آرت بعضی از نقاشیهای معروف مونه را به شما نشان خواهیم داد، نقاشی هایی که تاریخ هنر را برای همیشه تغییر داده است.
بررسی و تحلیل آثار کلود مونه
در اینجا به بررسی نقاشی های معروف کلود مونه می پردازیم. تابلوهای کلود مونه بیشتر در طبیعت و چیزی که واقعا چشم او میدیده، به تصویر کشیده شده اند.
اثر طلوع آفتاب کلود مونه
این اولین نقاشی امپرسیونیست است. در سال 1874 نمایشگاهی افتتاح شد و جنجال زیادی به پا کرد. این نقاشی نشاندهنده بندر لو هاور است. شهری که این هنرمند بیشتر دوران کودکی خود را در آنجا گذرانده است. بااینحال، در این کار، میتوانیم از یک بندر صنعتی در پشت فضای ابری قدردانی کنیم . این نقاشی در حال حاضر در موزه Marmottan Monet در پاریس به نمایش گذاشتهشده است.کلود مونه برای کشیدن تابلوی طلوع آفتاب از تکنیک رنگ روغن روی کرباس استفاده کرده و آن را روی بومی به اندازه ۹/۱۸ در ۸/۲۴ اینچ به نمایش گذاشته است. در حال حاضر این تابلو در موزه مارموتآن مونه پاریس نگه داری شده و در معرض نمایش قرار داده شده است.ا
ین نقاشی برای خیلی از افراد جذاب بوده و میتوانید نسخههای کپی مختلفی از آن را در مکانهای مختلف ببینید. علاقه افراد مختلف به هنر باعث شده تا از تابلوهای مختلف برای تزئین منزل یا محل کار خود استفاده کنند. به همین دلیل سفارش تابلو نقاشی چهره، طرفداران زیادی داشته و خیلی از علاقه مندان دوست دارند تا طرحی هنری از چهره خود را در منزل داشته باشند.
در تمامی این نقاشی شما رنگهای سرد و خنثی را مشاهده خواهید کرد. و تنها تضادی که در آن وجود دارد. خورشید قرمز صبحگاهی و تلالویی است که در امواج دریا ایجاد کرده است. خورشید در نقاشی به خوبی توانسته نور را ایجاد نموده و با ایجاد احساس آرامش بیشتر، به نقطه عطف تابلو تبدیل شود.در رابطه با چشم انداز این اثر باید بگوییم که این تابلو نیز مانند سایر آثار کلود مونه در وسعت آب آغاز میشود. این کاری است که مونه برای نمایش پایان ناپذیری در کار خود انجام میدهد. در این نقاشی آب هیچ آغاز و انتهایی نداشته و دارای ساختار غیر قابل تشخیص است.
تحلیل تابلو اثر طلوع آفتاب
شما در نقاشی طلوع آفتاب میتوانید. تصویری از بندرگاه لو آور در شمال غربی فرانسه را مشاهده نمایید. این نقاشی یکی از رمانتیکترین و شاعرانهترین آثار هنری است. که در عصر معاصر وجود داشته و میتواند بینندگان را در خود محو کند.این نقاشی در سبک رئالیسم کشیده شده است. کلود مونه در این نقاشی بیش از اینکه به طراحی منظره رو به روی خود توجه کند. سعی میکند تا احساسات بیننده را برانگیزد و واکنش او را به این نقاشی مشاهده نماید.مونه هیچ اصراری نداشته تا در نقاشی طلوع آفتاب جزئیات را ترسیم نماید. او تلاش کرده تا احساسات را به خوبی در معرض نمایش بگذارد. مونه به قدری این کار را خوب انجام داده است .که اگر شما به عنوان بیننده تابلو، بخواهید احساس خود از نقاشی طلوع آفتاب را برای فرد دیگری توصیف کنید. دقیقا همان طرح را توصیف خواهید کرد چرا که طلوع آفتاب خود احساس است.
این دلیلی برای عدم حضور نوشتار کلاسیک در تابلو طلوع آفتاب است.عناصر مختلف در این نقاشی دارای مرز مشخصی نبوده و کلود مونه هیچ خطی را در آن به کار نبوده است. با استفاده از این تکنیک، نقاش عملا استقلال هر پدیده و جزء را از او گرفته و مرزهای مبهمی را با استفاده از در هم کنش رنگها، به وجود آورده است. این موضوع باعث شده تا نقاشی به تصویر ذهنی و احساسی تبدیل شود. که هر فردی میتواند با دیدن آن منظره، تصور کند.کلود مونه برای کشیدن نقاشی طلوع آفتاب از حرکات نامنظم و گذرای قلم مو روی بوم استفاده کرده است. شما میتوانید نرمی حرکات دست هنرمند را به خوبی در این تصویر مشاهده کنید. این موضوع باعث شده تا احساس آرامش زیادی از تصویر دریای مه آلود به بیننده القا شود.
اثر زن با چتر آفتابی
یکی از مشهورترین نقاشیهای این هنرمند، زنی را به تصویر میکشد. با چتر آبی، اما منتقدان گفتهاند. که این عکس نشانی از همسرش کامیل و پسرش بوده است. یکی از مشخصههای اصلی این اثر این است که مونه صحنه را از زاویه دید کمعمق به تصویر کشیده است. این آثار هنری در حال حاضر در گالری ملی هنر در واشنگتن به نمایش گذاشتهشده است.
باغ هنر یکی از آثار کلود مونه
این اثر نشانی است از مجموعه نقاشیهای مونه در طول اقامت خود در Giverny است. جایی که او تا روزی که درگذشت در آنجا زندگی کرد. بزرگترین الهام او در این اثر باغ زیبای ژاپنی بود که این هنرمند در خانه خود داشت. هرگاه گلهای یاس بنفش شکوفا می شدند، مونه آنها را با ضربات کوتاه و ضخیم بارنگ غلیظ نقاشی می کرد. این اثر هنری نمایشی است از یک باغ گل شناور بین مناطق آفتابی و سایه.
نیلوفر آبی ( زنبق آبی )
مونه در واپسین سالهای عمر خود بیش از 250 نیلوفر آبی را نقاشی کرد. نقاش امپرسیونیست با مشاهده سطح دریاچه پوشیده از نیلوفرهای آبی کار خود را در باغ به پایان رساند. شاید از دور این تابلو یک طرح غیر واقعی باشد اما از نزدیک، این تابلو یک هنر انتزاعی ناب است.
دریاچه نیلوفر آبی یکی از زیباترین آثار کلود مونه
مونه با این اثر هنری تحسین عمیق خود را نسبت به فرهنگ ژاپنی به باغ بومی خود منقل میکند. به همین دلیل است که او یک زمین باتلاقی را به یک برکه با پل معروف ژاپنی و نیلوفرهای آبی، گیاهان غیربومی که از ژاپن وارد میشوند تبدیل کرد. در این اثر هنرمندانه درختهای انبوه اطراف ساحل در آب منعکس میشوند، نیلوفرهای شناور می رقصند و نور به زیبایی هر چه تمام تر بر آب برکه می تابد.
اثر پل در Argenteuil کلود مونه
نقاشی پل یکی دیگر از آثار خارق العاده مونه است. در زمان مونه در آرژانتویل پل ها جایی بودند. برای وصال عشاق و مونه در این تصویر از نمایی دور باز هم به ثبت تصویری از یک پل پرداخته است. در این نقاشی نور شدید تابستان درحالیکه سایه چشمهای پل را احاطه کرده است، قایقها و ساحل رودخانه را روشن میکند. بازتاب نورهای موجود در آب در این اثر هنری، اشکال را تار میکند و انتظار اطمینان از انتزاع را به زیبایی هر چه تمام تر به وجود می آورد. این نقاشی به راستی فلسفه امپرسیونیسم را نشان میدهد.
مزرعه خشخاش کلود مونه
نقاشی مزرعه خشخاش یکی از زیباترین آثار کلود مونه است. که در آن میتوان به سختی تصویر همان بانوی معروف با چتر آبی را یافت. نقاش محیط خود را در هر نقاشی نشان میدهد. اصرار میکند و اغلب همان نقش را تکرار میکند. یعنی همان جایی را که در آنجا میزیست را به تصویر می کشید. مناظر این منطقه که هفت سال میزبان مونه بوده است. تنظیمات عالی متنوعی را برای ثبت یک نور جادویی ارائه میدهد که به زیباترین رنگهای پالت تبدیل خواهد شد.
نتیجهگیری
بسیاری از تاریخ نگاران هنر اعتقاد دارند. مونه درهای جدیدی را به روی هنر انتزاعی باز کرد ..و هنرمندان بزرگی مانند «جکسون پالاک»، «مارک روتکو» یا «ویلیام دکونینگ» از او تأثیر گرفتند. کلود مونه در هنرش از زمانه خود جلوتر بود. دراین مطلب از سایت نقاشی فروهی، با بعضی از آثار این نقاش بزرگ آشناشدیم. اکنون شما با دیدگاه جامع و روبه جلوتری که از تجارب هنرمندان گذشته کسب کردید می توانید در زمینه ی هنر ونقاشی با رنگ روغن گام بردارید.
دیدگاهتان را بنویسید