پرسپکتیو سه نقطه ای و انواع زاویه دید

پرسپکتیو سه نقطه ای چیست؟
پرسپکتیو سه نقطه ای دارای سه نقطه گریز می باشد که دونقطه ی آن روی خط افق یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست است و نقطه گریز سوم با توجه به جایگاه ناظر یا در بالای خط افق و یا در پایین این خط واقع می شود. در این نوع پرسپکتیو دیگر با خطوط موازی مواجه نیستیم زیرا همه ی خطوط به نقاط چپ و راست و عمود می رسند.پرسپکتیو باعث ایجاد فضای 3 بعدی بر روی سطح دو بعدی شده و هدف اصلی آن نشان دادن عمق اجسام است و نیز تنها تصویری است که چشم انسان آن را به عنوان واقعیت قبول می کند. در ادامه انواع زاویه دید را باهم بررسی میکینم.
انواع پرسپکتیو از نظر دید
با توجه به محل ایستادن ناظر نسبت به خط افق زاویه ی دید او به موضوع متفاوت خواهد بود که در نتیجه پرسپکتیو را از نظر دید به سه بخش تقسیم می کند.
- دید ناظر
این حالت معمولا با یک یا دو نقطه گریز ترسیم می شود و حجم در این پرسپکتیو روی خط افق قرار دارد و دید در آن به گونه ای است که گویا فرد در مقابل یا زاویه ای نسبت به حجم قرار گرفته است و به آن نگاه می کند که ما به عنوان یک انسان همه چیز را با این دید نظاره می کنیم.از این دید بیشتر برای ساختن تجربه مشابه در واقعیت استفاده می شود.
- دید پرنده
در این حالت معمولا دو نقطه گریز وجود دارد وحجم در پرسپکتیو دید پرنده پایین خط افق قرار دارد و دید در آن به گونه ای است که آسمان نه دیده می شود نه ترسیم زیرا ناظر خود در بخشی از آسمان قرار دارد و دارای دیدی رو به پایین است گویی از دید یک پرنده به یک بنا یا حجم نگاه می شود.از این دید بیشتر برای نمایش جزئیات استفاده می شود.
- دید مورچه
این حالت معمولا با سه نقطه گریز ترسیم می شود و حجم در این پرسپکتیو، بالای خط افق قرار دارد، دید در آن به گونه ای است که ارتفاع ناظر نسبت به بنا خیلی کم و یا ناظر به بنا خیلی نزدیک است و دید از پایین به بالا می باشد گویی از دید یک مورچه و یا شخصی که روی سطح زمین نشسته ساختمان و حجم را نظاره می کنیم.از این دید بیشتر برای نمایش دادن جزئیات استفاده می شود.
آموزش گام به گام ترسیم پرسپکتیو سه نقطه ای
پرسپکتیو سه نقطهای برای مواقعی که میخواهید از نقطه دیدی بسیار بالا یا بسیار پایین از شیء یا صحنهای رندر بگیرید، عالی است. اغلب اوقات اعوجاجی که سومین نقطه تلاقی به ترکیب بندی شما اضافه میکند، تاثیر هنری زیادی دارد و حتی سادهترین مفاهیم را هم جذابتر میکند.
چند نکته که در زمان کار باید در نظر داشته باشید.
- تمام خطوط عمودی کانستراکشن به یک نقطه تلاقی سوم ختم میشود
- هرقدر نقطه تلاقی را نزدیکتر به مرکز بوم قرار دهید، میزان اعوجاج بیشتر خواهد شد
- تمام خطوط افقی کانستراکشن بسته به صفحهای که در آن قرار دارند، به یک نقطه تلاقی ختم میشوند
- هرقدر نقطه تلاقیتان را دورتر قرار دهید، تصور نهایی نزدیکتر خواهد بود و درست شبیه وقتی است که با لنز تله فتو عکس گرفته باشید (اعوجاج بسیار کمی دارد)
- اگر نقطه تلاقی سوم را بالای خط افق قرار دهید، تصویری با «پرسپکتیو دید مورچه» (دید از پائین به بالا) تولید خواهید کرد
- اگر نقطه تلاقی سوم را پایین خط افق قرار دهید، تصویری با «نمای دید چشم پرنده» (دید از بالا به پائین) تولید خواهید کرد
چه زمانی از پرسپکتیو سه نقطهای استفاده کنیم؟
هر وقت نیاز دارید یک صحنه بزرگ بیرونی یا محیط پیچیده داخلی را به صورت واقع گرایانهای رندر بگیرید، این سبک پرسپکتیو به کارتان میآید. لطفا توجه داشته باشید که در مقایسه با پرسپکتیو دو نقطهای، این سبک به دلیل وجود نقطه تلاقی اضافی به صرف زمان بیشتری نیاز دارد و بهتر است تنها برای ارائه تصویر نهایی از مفاهیم به عنوان یک گزینه در نظر گرفته شود.
برعکس پرسپکتیو یک و دو نقطهای، پرسپکتیو سه نقطهای با اضافه کردن یک نقطه تلاقی سوم به شما امکان میدهد تصویر نمایشی و تاثیرگذارتری خلق کنید، ولی در کنار این توانایی، خطر اتلاف وقت در این فرآیند هم وجود دارد. شدیدا توصیه میکنم قبل از اینکه تصمیم بگیرید از این تکنیک برای انجام کارهای دارای ضرب الاجل استفاده کنید، زمان لازم برای انجام این کار را ذخیره کنید و تمرین داشته باشید. توصیه میکنم در سناریوهای زیر از این سبک پرسپکتیو استفاده کنید:
- صحنههای بیرونی معماری (فضاهای شهری)
- مفاهیم اشیاء پیچیده (نمای نزدیک)
- هر نوع هنر مفهومی، خصوصا صحنههای بزرگتر
- رندرهای داخلی با جزئیات زیاد
نقاط تلاقیتان را انتخاب کنید
همیشه به یاد داشته باشید که موقعیت قرارگیری نقاط تلاقی اهمیت زیادی دارد. تمام خطوط به نقطه تلاقی متناظرشان میرسند و در نتیجه این انتخاب بر میزان تغییر شکلی که شیء/صحنه شما نمایش خواهد داد، تاثیر میگذارد.به علاوه در پرسپکتیو سه نقطهای، موقعیت قرارگیری نقطه تلاقی سوم حیاتی است. آن را در نیمه بالایی قرار دهید و با پرسپکتیو «دید مورچه» رو به رو میشوید.
برعکس، اگر تصمیم بگیرید نقطه تلاقی سوم را زیر خط افق قرار دهید، تصویر نهایی از «نمای دید چشم پرنده» خواهد بود. میتوانید این نقاط تلاقی را با فاصله مساوی از مرکز بومتان، مثلا روی مرزهای بوم یا خارج از آن قرار دهید. توجه داشته باشید که هرقدر نقاط تلاقی به مرکز بومتان نزدیکتر باشند، بیشتر به نظر میآید که تصویر به یک سمت متمایل است. یعنی آن سمتی از شیء که تحت تاثیر این نقطه تلاقی قرار دارد، «فشرده» به نظر میآید.
پرسپکتیو سه نقطه ای، دید پرنده و دید مورچه :
قبل از شروع موارد آموزشی مقدمه ای در رابطه با زاویه دید پرنده و دید مورچه بیان کنیم، اگر مبانی طراحی پرسپکتیو را بدانید با این دو اصطلاح آشنا هستید. هرگاه ما از زاویه خیلی بالا یا خیلی پایین به سوژه نگاه کنیم، مدل یا سوژه مورد نظر(در زندگی روزمره بیشتر ساختمان های بلند اینگونه هستند) در راستای ارتفاع یا همان محور Z تغییر اندازه میدهد، یعنی اگر از بالا به ساختمان نگاه کنیم، قسمت بالای ساختمان نسبت به پایین ساختمان بزرگ تر دیده می شود و نقطه پرسپکتیو سوم پایین خط افق قرار دارد، اما اگر از پایین به ساختمان نگاه کنیم، پایین ساختمان از قسمت بالای آن بزرگتر به نظر می رسد و نقطه پرسپکتیو سوم در این حالت بالای خط افق قرار دارد.
مورد دیگری که قبل از شروع آموزش اصلی بهتر است یادآوری کنیم، تفاوت پرسپکتیو یک نقطه ای، دو نقطه ای و سه نقطه ای است، با توجه به تصویر زیر که از چپ به راست مکعب را در این سه حالت عمق نمایی نشان داده است .در تصویر اول سمت چپ مکعب در پرسپکتیو یک نقطه ای قرار گرفته است و وجه روبروی صفحه تصویر یک مربع کامل و بدون تغییر فرم را نشان میدهد و ما فقط در یک راستای محور تغییر اندازه داریم و در دو محور ارتفاع و افق اندازه ها ثابت است و خطوط با هم موازی هستند.
اما در تصویر وسط، دو وجه مکعب تغییر اندازه دارند و تنها محور ارتفاع یا همان Z بدون تغییر قرار دارد و تمام خطوط عمود با هم موازی هستند.و در نهایت در تصویر سوم، مکعب در پرسپکتیو سه نقطه ای در هر سه محور سه بعدی تغییر اندازه را دارد و خطوط در هیچ راستا با یکدیگر موازی نیستند.
بررسی اشکال دو بعدی در پرسپکتیو سه نقطه ای:
همانطور که اطلاع داریم اشکال دو بعدی دارای دو محور هستند و بعد سوم ندارند، با این حال اگر بخواهیم اشکال دو بعدی ساده مانند مربع یا مستطیل را در پرسپکتیو سه نقطه ای ترسیم کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد.در این حالت شکل دو بعدی فقط با دو نقطه مرتبط میشود، مانند تصویر زیر و بدلیل نداشتن بعد سوم به نقطه دیگر ارتباطی پیدا نمی کند، در نتیجه اشکال دو بعدی در نهایت در حالت پرسپکتیو دو نقطه ای قرار خواهند گرفت.
مکعب در حالت سه نقطه ای:
رسم مکعب که جز پایه ای ترین اشکال سه بعدی است برای شروع هر کدام از مباحث پرسپکتیو لازم و مهم است، زیرا سایر اشکال پایه را بوسیله مکعب رسم می کنیم.برای ترسیم مکعب در پرسپکتیو سه نقطه ای، مانند پرسپکتیو دو نقطه ای شروع میکنیم، یک خط عمود که به نقطه پرسپکتیو سوم برخورد میکند، سپس از دو سر این خط، خطوط گریزی را به دو نقطه پرسپکتیو روی خط افق وصل میکنیم.
روال کار کاملا مشابه پرسپکتیو دو نقطه ای است با این تفاوت که خطوط عمود دیگر با هم موازی نیستند و به نقطه پرسپکتیو سوم منتهی می شوند.دو خط عمود دیگر بین دو خط گریز رسم میکنیم و محل برخورد آن ها با خطوط گریز را علامت زده و به دو نقطه پرسپکتیو روی خط افق خطوطی را رسم میکنیم، نتیجه یک مکعب یا مکعب مستطیل خواهد بود.
رسم استوانه در پرسپکتیو سه نقطه ای:
زمانی که مکعب مستطیل را رسم کردیم، سراغ سایر اشکال هندسی پایه میرویم، مورد بعد استوانه است. رسم استوانه بوسیله مکعب بسیار راحت است، کافی است روی دو وجه روبروی هم دو دایره را ترسیم کنیم و آن ها را بوسیله دو خط به یکدیگر وصل کنیم.این استوانه میتواند به حالت عمود یا افقی ترسیم شود، روند طراحی تفاوتی ندارد، فقط باید دو وجه روبروی هم را انتخاب کنیم.
رسم فیگور در پرسپکتیو سه نقطه ای:
تمام مثال ها و مواردی که در بالا مطرح شد پرسپکتیو سه نقطه ای در زاویه دید پرنده است، نمونه فیگور که در اینجا قصد طراحی داریم را در زاویه دید مورچه یا دید کرم انجام خواهیم داد.در حالت زاویه دید مورچه یا کرم، نقطه پرسپکتیو بالای خط افق قرار دارد، خط افق و نقاط پرسپکتیو را رسم میکنیم.یک مکعب مستطیل ایستاده ترسیم کرده و چهار چوب بدن انسان را مشخص میکنیم.
حال با استفاده از اشکال هندسی ساده مانند کره و استوانه و مکعب میتوانیم مانند یک آدمک چوبی فیگور مورد نظر را طراحی کنیم.فقط توجه داشته باشید که سر کوچکترین بخش و کفش مدل بزرگترین بخش در این زاویه خواهد بود.دوره آناتومی و فیگور انسان نیز بصورت غیرحضوری بعد از دوره طراحی پایه برگزار خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید