پل گوگن کیست

پل گوگن، هنرمند پست امپرسیونیست فرانسوی، نقش مهمی در جنبش هنر نمادگرایی اوایل دهه 1900 ایفا کرد. او با استفاده از رنگهای زنده، تناسبات اغراقآمیز و تضادهای قوی در آثارش، خود را از هم عصرانش متمایز کرد و به شکلگیری جنبش هنری بدوی کمک شایانی نمود. گوگن به دنبال مکانهای منحصر به فرد و غیرمعمول بود و بخشی از زندگیاش را در تاهیتی گذراند و در آنجا به نقاشی پرداخت. به عنوان نقاش، مجسمهساز، چاپگر، سرامیست و نویسنده، او تأثیر بسزایی بر جنبش نمادگرایی در قرن 19 داشت. آثار او به طور خاص بیانگر معانی عمیق و ذاتی موضوعات مختلف بودند و تحت تأثیر سبک کلوزونیستی، راه را برای بدویگرایی و بازگشت به شبانی هموار کردند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی زندگینامه و آثار برجسته پل گوگن بپردازیم.
زندگینامه و بیوگرافی پل گوگن
پل گوگن، هنرمند مشهور و پیشگام جنبش پست impressionism، در تاریخ 7 ژوئن 1848 در پاریس به دنیا آمد. او فرزند پدری فرانسوی، کلوویس گوگن، و مادری پرویی، فلورا تریستان، بود. خانوادهی گوگن از طبقه متوسط رو به بالا و باسواد بودند و این زمینه فرهنگی بر شکلگیری شخصیت و آثار او تأثیر زیادی گذاشت. مادربزرگ مادری پل، فلورا تریستان، یک سوسیالیست معروف و فعال در فرانسه بود که تأثیرات سیاسی و اجتماعی زیادی بر خانوادهاش داشت.
در سال 1849، به دلیل فعالیتهای سیاسی پدرش و ترس از عواقب آن، خانواده گوگن به پرو مهاجرت کردند. پدرش در این سفر فوت کرد و این حادثه تأثیر بسزایی بر زندگی پل گذاشت.در اواخر دهه 1860، پل به عنوان دریانورد در تفنگداران دریایی تجاری به سفرهای دریایی پرداخت و در این دوران به کشف و خلق هنری در کنار شغلهای مختلف پرداخت. در سال 1872، او به عنوان دلال سهام در پاریس مشغول به کار شد و توانست با به ارث بردن اموالی از خانوادهاش و درآمد خوب از شغلش، زندگی نسبتاً خوبی برای خود و همسرش، مته، که یک زن دانمارکی از طبقه متوسط بود، فراهم کند. آنها پنج فرزند داشتند.
گوگن به طور مستقل به یادگیری نقاشی و مدلسازی پرداخت و تحت تأثیر هنرمندان معاصر خود، به مطالعه و جستجوی منابع هنری پرداخت. او به دنبال زیباییشناسی خاص خود و ترکیب عناصر مختلف بود.در سال 1891، گوگن به تاهیتی نقلمکان کرد و به عنوان رئیس یک مأموریت هنری با بودجه دولتی فعالیت کرد. این سفر به جزایر اقیانوس آرام و تأثیر فرهنگ محلی بر آثارش، نقطه عطفی در کارهای او بود. او در سالهای آخر زندگیاش، به دلیل بیماریهای مختلف، دچار مشکلات جسمی شد و در نهایت در سال 1903 درگذشت. آرامگاه او در آتوونا، جزایر مارکزاس واقع شده است.پل گوگن به عنوان یکی از تأثیرگذارترین و نوآورترین هنرمندان تاریخ هنر، همچنان الهامبخش بسیاری از هنرمندان و علاقهمندان به هنر است. آثار او با رنگهای زنده و موضوعات فرهنگی عمیق، به بررسی هویت و فرهنگ پرداخته و تحولی در دنیای هنر ایجاد کرده است.
جایگاه پل گوگن در دنیای هنر
پل گوگن یکی از شخصیتهای رنگارنگ دنیای هنر بود. او از خود به عنوان یک وحشی یاد کرد و ادعا کرد که خون اینکاها را دارد. این شخصیت برای او تجلی مدرن «انسان طبیعی» بود که توسط بت او، فیلسوف و نویسنده ژان ژاک روسو (1712-1778) ساخته شد. نپذیرفتن غرب صنعتی توسط گوگن باعث شد که او هنرهای دستساز و صنایعدستی را به عنوان تلاشهای خلاقانهای معادل سایر اشکال هنری که به طور معمول پذیرفته شده اند، بپذیرد. او در نقش خود بهعنوان هنرمند و صنعتگر ایدهآل، مجموعهای از آثار اصیل و غنی را در رسانههای مختلف تولید کرد و مرزهای سنتی بین هنر عالی و دکوراسیون را از بین برد.
پل گوگن نقاشی را در اوقات فراغت خود شروع کرد اما به سرعت در مورد سرگرمی خود جدی شد. یکی از آثار او در “سالن 1876″، یک نمایش هنری مهم در پاریس پذیرفته شد. گوگن در همین زمان با هنرمندی به نام کامیل پیسارو آشنا شد و آثار او مورد توجه امپرسیونیستها قرار گرفت. امپرسیونیستها گروهی از هنرمندان انقلابی بودند که روشها و موضوعات سنتی را به چالش میکشیدند و تا حد زیادی توسط نهاد هنری فرانسه طرد شده بودند. گوگن برای نمایش در چهارمین نمایشگاه گروه در سال 1879 دعوت شد و آثار او در میان آثار پیسارو، ادگار دگا، کلود مونه و دیگر بزرگان هنری ظاهر شد.
نقاشی های معروف پل گوگن
پل گوگن، نقاش معروف فرانسوی، در سال 1883 کار به عنوان دلال سهام را رها کرد و تصمیم گرفت تمام وقت خود را به هنر اختصاص دهد. او به زودی از همسر و فرزندانش جدا شد و به بریتانی فرانسه سفر کرد. در سال 1888، یکی از مهمترین آثارش به نام “دیدگاه موعظه” را خلق کرد که با استفاده از رنگهای جسورانه، داستان کتاب مقدس یعقوب و کشتیگیریاش با فرشته را به تصویر میکشد. در سال بعد، اثر دیگری به نام “مسیح زرد” را نقاشی کرد که تصویری تأثیرگذار از مصلوب شدن عیسی را ارائه میدهد.
گوگن در طول زندگیاش با وینسنت ون گوگ همکاری و دوستی نزدیکی داشت. در سال 1888، این دو هنرمند چند هفته را در خانه ون گوگ در آرل به سر بردند، اما پس از وقوع یک مشاجره و کشیده شدن تیغ به سمت گوگن، این دوستی به پایان رسید. در همان سال، گوگن نقاشی معروف “دیدگاه بعد از خطبه” را خلق کرد.
در سال 1891، به دنبال فرار از محدودیتهای اجتماعی اروپا، گوگن تصمیم به سفر به تاهیتی گرفت و امیدوار بود که این جزیره به او آزادی شخصی و خلاقیت بیشتری بدهد. پس از ورود به تاهیتی، او از این که متوجه شد که مقامات استعماری فرانسه بخش بزرگی از جزیره را تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار دادهاند، ناامید شد. بنابراین، او به زندگی در میان مردم بومی روی آورد و از اروپاییان ساکن پایتخت دوری گزید.
در این دوران، گوگن از فرهنگ بومی و میراث خود الهام گرفت و آثار جدید و بدیعی خلق کرد. یکی از مهمترین آثارش “لا اورانا ماریا” است که در آن شخصیتهای مسیحی مریم باکره و عیسی به شکل یک مادر و فرزند تاهیتیایی به تصویر کشیده شدهاند. همچنین، او مجسمهای به نام “اویری” ساخت که به معنای “وحشی” در زبان تاهیتی است، اما به گفته خودش، این پیکره در واقع نمایانگر یک الهه بود.
دیدگاهتان را بنویسید