اصول اولیه طراحی با مداد
برای شروع طراحی درست چه مسیری را طی کنیم؟
از طراحی آکادمیک شروع کنید؛ درآموزشگاه نقاشی فروهی پیشنهاد ما به هنرمندان برای شروع، یادگیری طراحی به صورت آکادمیک است. زیرا در طراحی آکادمیک شما به روش درست و اصولی از درست نگه داشتن مداد در دستتان گرفته تا اجرای کار و سایه پردازی و رنگ کردن همه چیز را پله پله یاد میگیرید.به هیچ عنوان نگران داشتن بهترین امکانات نباشید. تنها به سه ابزار اصلی نیاز دارید :
۱ _ مداد B
۲ _ تخته شاسی A3
۳_ کاغذ کاهی
برای شروع درست روی صندلی بنشینید ، پایتان را روی هم قرار دهید و تخته را به صورت شیب دار روی پایتان تکیه دهید. سپس طبق تصویر مداد را با فشار کم در دست بگیرید و تمرین کنید که خطوط کمرنگ و صاف با حرکت آرنج بکشید نه مچ دستتان.
اول- مدادتو بشناس!
اگه شما جزء اون دسته از افرادی هستید که وقت خریدن مداد اصلا براتون مهم نیست نوک قلم چه خصوصیاتی داره، به این نکته دقت بیشتری کنید. قبل از شروع طراحی با مداد ، باید بدونیم که بهترین مداد برای طرحی که میخوایم بکشیم چی هست؟ درجه سختی گرافیت مداد یک نشانگر محسوب میشه. می تونید اون رو بر بدنه مداد پیدا کنید. مدادها به دو دسته کلی B و H تقسیم میشن. مدادهای B نرمتر (پر رنگ) و مدادهای H سختتر (کم رنگ) هستند. دسته دیگری از مدادها هم هستند که بین این دو درجه بندی قرار میگیرن که به مدادهای HB میشناسیمشون.
بین مداد 4H تا 4B تفاوت خیلی زیادی وجود داره. تجربه خیلی از طراحان اینو به ما یاد داده که برای شروع طراحی از مداد خانواده H استفاده کنیم. بعد برای کامل کردن طراحی، از مدادهای خانواده B استفاده کنیم.اگر در مرحله یادگیری طراحی با مداد قرار دارید، می ارزه که برای شروع بجای مداد چوبی از یک مداد نوکی استفاده کنید. چرا؟ چون معمولا مدادهای نوکی برای طرح های ظریف و دقیق بیشتر مناسب هستند. در حالی که مدادهای چوبیِ متداول، برای طراحی بافت و تصویر در اندازههای بزرگتر کاربرد بیشتری دارند. یادتون باشه که اغلب مدادهای نوکی با نوک گرافیت HB کار میکنند؛ که به شما فقط امکان طراحی در حد میانه را میدهد.
دوم- کنترل مدادت رو به دست بگیر
نکته خیلی ساده، ابتدایی ولی کلیدی هست. کنترل مداد شما در اختیار شماست. اگر دست ماهرتون رو به قسمتهای بالایی مداد (نزدیک نوک) نزدیک کنید، کنترل بهتری روی مداد دارید. با این کار می توانید روی ظرافت های طراحی یا نقاشیتون مسلط تر کار کنید. این تکنیک باعث میشه، خطوط پر رنگ تری بکشید.برعکس، هر چه قسمت های پائین تر قلم (یعنی به سمت بدنه و انتهای مداد) رو به دست بگیرید کنترل کمتری روی مداد و ظریف کاری خواهید داشت. طبیعتا با این تکنیک میشه خطوط کمـرنگ تر و سایه مانند رو به راحتی کشید.
سوم- سرمشق های مختلف رو امتحان کن
هزاران هزار تکنیک طراحی با مداد وجود داره که شما رو برای طراحی سبکها و افکتهای مختلف تمرین و آموزش میده. تصویر نمونه زیر، یک تمرین هست از راههای متفاوت برای ایجاد فرم و عمق. مهم این هست که تمرین کنیم و بهترین نتیجه رو برای کارمون استفاده کنیم. با این کار، هم طراحیتون تکمیل میشه و هم برجستگی کار نمود پیدا می کنه. ون رودن طراح میگه:من ترنزیشن های نازک با مخلوطی از خطوط مدادهای مختلف رو بجای سایه روشن و خطوط بیرونی نازک ترجیح میدم. اما ممکنه شما به استفاده از خطوط مورب شطرنجی بجای خطوط بیرونی کلفت علاقه داشته باشید.
چهارم- به خطها تنوع بده
در روند یادگیری طراحی با مداد ، از خط های مختلف استفاده کنید. همه خطوط یکی و برابر نیستند. تغییرات ظریف و نامحسوس در پهنا و تیرگی خطوط شما، طراحیتون رو دینامیک و از لحاظ بصری جذاب می کنه. اوایل کار، شاید قلم کمی تو دست شما چموشی و بدقلقی کنه، اما به مرور و البته با تمرین می تونید رامِـش کنید. اون وقت به راحتی با کشیدن خطوط با فرم های ناهمسان میشه یک تصویر منسجم ساخت. برای تمرین از مدادهای رده 3H تا 6B (عکس اول مقاله) استفاده کنید. یادتون باشه مدادها رو در زاویه های مختلف نسبت به صفحه هم امتحان کنید.
پنجم- طراحی با مداد و کثیف کاری؟ هرگز!
وقتی می خواهید سایه بزنید، یک برگه کاغذ اضافه زیر دستتون بگذارید. این کار ساده باعث میشه اصطحکاکی بین دست و سیاهه طرح روی کاغذ به وجود نیاد. اگه راست دست هستید، طراحی و سایه زدن رو از چپ به راست شروع کنید. و اگه چپ دست هستید برعکس. من چپ دست هستم!تو طراحی با مداد شاید هیچ عجزی بالاتر از این وجود نداشته باشه که بخواهید طرحی که تمیزی و شفافیتش رو به خاطر کثیف کاری از دست داده به تمیزی اولش برگردونید. در عوض، میشه از این تکنیک برای نرم کردن و لطافت سایه روشن استفاده کرد. وسایل متفاوتی برای این کار وجود داره! من از یک تکه کاغذ ساده یا انگشت برای این کار استفاده میکنم.
ششم- لبه و حاشیه اشیاء رو پیدا کن
یکی از طراحان معروف به نام روینا کیی، برای مشخص کردن لبه های یک شیء (یا آبجکت) 4 تکنیک پیشنهاد کرده: نازک، سخت، محو و نامشخص. لبه های نازک (Thin) و سخت (Hard) به اشیا مرزی جامد و قابل تفکیک میده. اما اگر لبهها محو (Lost) باشند، رنگ شیء و پسزمینه با هم مخلوط میشوند. در واقع با این تکنیک، لبه و حاشیه وضوح نداره، اما میشه ضمنی قبولش کرد. ولی برای پیدا کردن لبههای نامشخص (Undefined Edges) بیننده باید رمزگشایی بلد باشه. به عبارتی ساده تر، مرز اشیا به خاطر پیچیدگی و آمیختگی خط ها، به سادگی قابل تمییز نیست.
هفتم- از تکه چوب یا کاغذ برای ایجاد سایه نرم استفاده کن
در بسیاری از طراحی های با مداد -مثلا برای نمایش کرانه آسمان- نیاز هست از افکت های نرم و یکدست استفاده کنیم. این کار با مخلوط کردن اثر مدادها به راحتی امکان پذیره. گاهی اوقات ترجیح بر اینه که سایه شما کمتر خط خطی و بیشتر نرم و محو باشد. مخلوط کردن خطوط مداد دقت زیادی میخواهد، وگرنه امکان دارد طرح شما را خراب کند. برای ایجاد سایه نرم، از مدادهای نرم، تکه های کاغذ، و البته ابزارهای حرفه ای تری مثل Tortillion و Paper Stump استفاده میشه.
اصول نقاشی را بیاموزید
اصول نقاشی شامل ترکیب رنگ، نوع خطوط، سبک نگه داری مداد و… را یاد بگیرید. نحوه نگهداشتن مداد تا حد زیادی تعیین میکند که طراحی شما چگونه خواهد بود. بهترین راه برای نگه داشتن مداد این است که آن را محکم نگه دارید، همانطور که مداد را در دست گرفتهاید، سپس با استفاده از دو طرف سرب مداد، آن را بهتساوی بکشید. یعنی بیشتر از کنارههای مداد استفاده کنید و از نوک مداد استفاده نکنید، خطوط هاله ایجاد کنید تا خطوط پررنگ. از نوک مداد برای موقعیتهای خاص برای بهدستآوردن برخی جلوهها استفاده کنید.
برای رنگ آمیزی، از ترکیب رنگها اجتناب نکنید؛ زیرا این به شما کمک میکند اهمیت رنگها، تنها و سایهها را درک کنید. اصول اولیه تئوری رنگها را بیاموزید و هر زمان که میتوانید رنگهای مختلف را آزمایش کنید. نحوه لایهبندی و ارائه رنگهای شما بسیار مهم است. چیزی که به نقاشی شما انسجام و انسجام میدهد این است که رنگهای شما تا چه حد یکپارچه هستند. رنگها راهی برای بهتصویر کشیدن حال و هوا دارند. روانشناسی رنگ در درک ما یک واکنش نهفته و ظریفی دارد. آن را یکپارچه کنید.
مخلوط کردن تکنیکهای سایه
انواع مختلفی از تکنیکهای سایه وجود دارد. چسبیدن به یک تنها میتواند نقاشی شما را چندان جذاب نکند. برای اینکه جلوه خوبی به آن ببخشید، تکنیکهای سایه دهی مختلف را در طراحی خود با هم ترکیب کنید. برخی از نمونههای تکنیکهای سایه زنی عبارتاند از هچ کردن متقاطع، هچ با خطوط موازی، خطوط کانتور، سلبکشی و بسیاری موارد دیگر. آنها را در نقاشی خود مخلوط کنید.
تسلط ترکیبی
ترکیب یک مهارت طراحی مفید است که برای دستیابی به یک اثر هنری خاص در فرایند طراحی استفاده میشود. ماهیت آن این است که خطوط را با مخلوطکردن دقیق چندین رنگ (دو یا بیشتر) نرم کنید. این به نقاشی شما جلوهای صیقلی میدهد و ظاهری تمام شده به آن میبخشد.
به خلاقیت خود اعتماد کنید
از کار هنرمندان دیگر دلسرد نشوید یا از نقاشی. بهتر است فقط برای الهامگرفتن به آن نگاه کنید و از موفقیت آنها درس بگیرید. بهاینترتیب، دانشی در مورد چگونگی ظهور تکنیکها و روشهای خاص برای اولینبار از استادان نقاشی که قبل از ما بودند، به دست خواهید آورد.
به یاد داشته باشید: نقاشی برای مبتدیان این نیست که فوراً سبک منحصربهفرد خود را پیدا کنید. ممکن است سالها طول بکشد تا نقطه فروش متمایز خود را پیدا کنید. در عوض، شما باید بهسادگی به خلاقیت خود اعتماد کنید و وقتی نوبت به آزمایش ایدهها و تکنیکهای جدید میرسد، ذهنی بازداشته باشید.
موضوع طراحی خود را مشخص کنید
مشخص کنید که از چه چیزی میخواهید نقاشی را شروع کنید؟ از یک طبیعت زیبا، یک چهره ساده، منظرهای از یک شهر یا اشیا زیبا و راحت؟
هرکدام از این نقاشیها و موضعها جذابیتهای خود را دارد و شکل اولیه آنها از اشکال هندسی و ترکیب خطوط صاف یا منحنی تشکیل شده است. پس اولین قسمت برای شروع یادگیری کشیدن اشکال هندسی، بدون استفاده از ابزارهای کمکی است.
دیدگاهتان را بنویسید